woensdag 16 september 2009

Regen in Barcelona

Het zag er maandagochtend al dreigend uit. En rond het middaguur begon het dan ook behoorlijk los te komen. Dikke druppels. Toen ik om 18.20 de campus verliet was het net even droog en kon ik zonder nat te worden naar de metro lopen. Toen de metro echter op Placa Catalunya aankwam regende het pijpestelen. En dat zijn de Spanjaarden niet gewend. Gevolg is dat het hele metrostation vol staat met mensen. Gelukkig geen chagerijnige bedoening want de straatmuziekanten zijn ook het metrostation ingespoeld dus er spelen verschillende bandjes (ja door elkaar heen ja) en mensen staan gezellig een beetje onderling te keuvelen, wachten tot het droog wordt. Ook alle zwervers en bedelaars (en dat zijn er hier nogal wat) zijn het metrostation in gevlucht. Dus terwijl het zwart ziet van de mensen en de bandjes een oorverdovende herrie produceren, liggen er in een hoekje wat mensen in vodden te slapen. Het geheel is wel een grappig gezicht.

Maar als rechtgeaarde Hollander laat je je natuurlijk niet tegenhouden door wat regen. Het is immers maar water en dat zijn we doorgaans gewoon de baas. Dus ik loop stug naar huis. De trottoirs zijn glad want er ligt overal een paar millimeter grijze drap, waarschijnlijk straatvuil dat uit en tussen de straatstenen vandaan komt. Het is een graad of 25 en de regen zelf is ook handwarm dus echt koud heb ik het niet. Wel nat. Thuis gekomen dus strippen en droge kleren aan. Het was de eerste echte regen sinds 1 augustus hoorde ik. Aan die frequentie kan ik wel wennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten